Festival van de architectuur (Illustratie: Marijn Dionys)

Judge me by my cover: wie zit er achter het campagnebeeld?

Nieuws

Marijn Dionys is freelance illustrator en meubelontwerper/maker uit Gent en de ontwerper van het campagnebeeld van de tweede editie van het Festival van de architectuur. Benieuwd wat er achter zit?

"Een mix van realistische situaties en denkbeeldige situaties ongehinderd door bouwtechnische haalbaarheid is wat ik met de tekening wou doen"

Het thema van het Festival van de architectuur 2019 is ‘Verbind de stad!’. Met dit thema ging Marijn Dionys aan de slag en ontwierp een fantastisch campagnebeeld. Benieuwd hoe het campagnebeeld tot stand kwam? Je leest het hier.

F/a: Wat betekent het thema van het Festival voor jou? En hoe vertaalt zich dat in het campagnebeeld?

M/d: Ik gaf de activiteiten waarin mensen samenkomen, een onderkomen op plekken en in ruimtes die anders niet gebruikt worden of gaf die locaties net een andere invulling. Zo bracht ik verbinding tot stand tussen mensen onderling of tussen gebouwen in de stad.

F/a: Hoe ging je te werk?

M/d: Ik begin altijd met wat schetsen op papier en ben bij deze tekening vrij snel overgegaan naar digitaal. Omdat perspectief en kadrering in deze tekening heel belangrijk waren, heb ik ook een (zeer eenvoudig) digitaal 3D model gemaakt. Zo kon ik vooraf draaien en zoomen tot het allemaal goed zat. Dit heb ik dan als basis gebruikt om alle gebouwen er in te tekenen. De afwerking is geïnspireerd op oude architectuurplannen: de lijntekening in 1 kleur, arceringen, eenvoudige bomen, planten en menselijke silhouetten. De groene volumes zijn de ruimtes waar de verbindende activiteiten plaatsvinden en zijn bewust transparant omdat het soms eerder een denkbeeldige ruimte is dan een concreet afgebakende ruimte.

"Sommige volumes zijn perfect haalbaar en realistisch, andere zijn meer bedoeld om de fantasie aan het werk te zetten"

F/a: Wat is je favoriete gebouw op het campagnebeeld?

M/d: Favoriet op de tekening is de Vooruit die ingewerkt zit in een ander volume. Dit geeft goed weer wat ik met de tekening wou doen, een mix van realistische situaties en denkbeeldige situaties ongehinderd door bouwtechnische haalbaarheid. Zo is het ook met de groene volumes. Sommige zijn perfect haalbaar en realistisch, andere zijn meer bedoeld om de fantasie aan het werk te zetten en anders te gaan denken over ongebruikte ruimte in de stad.

Spot jij de volgende architectuuriconen op ons campagnebeeld? Wijkpark de Porre, Gemeentelijke Basisschool Berlaar, Mosterdfabriek Camp’s, Uitkijktoren Negenoord, MAD Fashion and Design Platform, Leeszaal Plantin-Moretus, architectenwoning Léon Stynen.

Festival van de architectuur (Illustratie: Marijn Dionys)

Marijn Dionys (Foto: Steengoed)

Marijn Dionys (Foto: Steengoed)

Schrijf je in op onze nieuwsbrief