Van kasteel tot koeltoren

Opinie

In 2019 strijkt Horst, een internationaal erkend platform voor kruisbestuiving tussen o.a. muziek, kunst en architectuur, neer op Asiat in Vilvoorde. Co-creator Jochem Daelman vertelt waarom.

"Horst Arts & Music wil haar rol als katalysator gebruiken om stedelijke wijken in transitie mee vorm te geven"

Van 2014 tot 2018 vond Horst plaats aan het kasteel van Horst in Holsbeek en groeide daarbij uit tot een internationaal erkend platform voor de kruisbestuiving tussen cutting-edge elektronische muziek, ingenieuze architectuur, podiumdesign, en unieke en toegankelijke in-situ beeldende kunst.

Het jaarlijks festivalmomentum zorgde ervoor dat het kasteeldomein jaar na jaar transformeerde. Na vijf jaar besliste Horst om dat inzicht verder te ontwikkelen en toe te passen op een stedelijke context met potentie.

De ambities voor de site zijn groot en delen vele raakvlakken met de missie van Horst om plekken en steden te ontwikkelen.

Horst arts & music (Foto: Olmo Peeters)

Vanaf 2019 strijkt Horst neer op Asiat in Vilvoorde. Asiat is een voormalig militair terrein dat recent werd aangekocht door de stad Vilvoorde en herbestemd wordt tot een nieuwe stadswijk. Deze site zal de komende jaren uitgroeien tot een stadsdeel met diverse faciliteiten en openbare functies, en komt zo tegemoet aan de behoeften van de snelgroeiende bevolking. De ontwikkeling van deze zone moet van Vilvoorde een bruisende ontmoetingsplaats aan het water maken. De ambities voor de site zijn groot en delen vele raakvlakken met de missie van Horst om plekken en steden te ontwikkelen. Horst onderzoekt er hoe kunst, architectuur en muziek een stad kunnen activeren. Het wil haar rol als katalysator gebruiken om stedelijke wijken in transitie mee vorm te geven.

Horst wil op Asiat de publieke ruimte toegankelijk, aantrekkelijk en levendig maken. Het doet dit op diverse niveaus via verschillende activiteiten en bewuste keuzes. Centraal daarbij staan kennisontwikkeling, een artistiek traject en elektronische muziek.

Horst arts & music (Foto: Jeroen Verrecht)

Horst arts & music (Foto: Olmo Peeters)

De Lab-werking van Horst ontwikkelt kennis en talent. Via een reeks van gesprekken, samenkomsten en debatten zoekt het antwoorden op diverse vragen die terugleiden naar één doel. Hoe kan Horst een nieuw stadsdeel als Asiat mee ontwikkelen?

Deze week nog dachten we in een Lab na over nieuwe strategieën voor gemeenschapsvorming binnen de stedelijke realiteit. Hoe kan een festival als Horst de lange termijn ontwikkeling van een site beïnvloeden, met het festival maar ook met een tentoonstelling? Wat zijn mogelijke implicaties, zowel sociaal en ruimtelijk? En hoe kan het potentieel van deze nieuwe site maximaal gestimuleerd worden? Op deze vragen wordt een antwoord geformuleerd met o.a. Mohamed Bourouissa, Dieter Leyssen, Antonia Alampi, Urs Kumberger & Verena Schmidt.

Nigeriaanse kunstenaar Ogboh maakt in een leegstaande koeltoren duidelijk hoe menselijke worstelingen meedogenloos ongehoord blijven.

Horst arts & music (Foto: Olmo Peeters)

Het artistiek traject, met als titel ‘Fallen empires & refound desires’, bundelt een reeks artistieke interventies van internationale, hedendaagse kunstenaars die transdisciplinair werken. Ze verkennen de velden van beeldende kunst, architectuur, sociale gemeenschapsprojecten, design en performance. Ze werden uitgenodigd om de specificiteit van Asiat – met inbegrip van diens landschappelijke, architecturale, stedelijke, en sociale karakter – te absorberen en er nieuw leven in te blazen.

Het meest opmerkelijke werk of althans de toonplek is natuurlijk de binnenzijde van één van de twee iconische – maar gedeactiveerde koeltorens, aan de overkant van de Zenne-rivier tegenover Asiat. Hier hercontextualiseert de Nigeriaanse kunstenaar Emeka Ogboh zijn installatie The Way Earthly Things are Going (2017), origineel een commissie voor Documenta 14 in Athene. Je ziet er een ellenlang lint van LED-schermen waarover een livestream van beursdata voorbij rolt, en hoort een ontzagwekkende Griekse klaagzang van het polyfonische koor Pleiades. Met deze snoeiharde confrontatie maakt Ogboh duidelijk hoe menselijke worstelingen zoals gedwongen migratie, ballingschap, en de drang naar maakbaarheid van het eigen leven meedogenloos ongehoord blijven, en haast niet raken aan structurerende meta-mechanismen van onze wereldeconomie. Niettemin eist het crescendo van de smeekbede aandacht op, en resoneren de vrouwenstemmen met intensiteit en kracht. Een must-see.

De verschillende werken, paviljoenen en installaties verweven zich samen tot een artistiek parcours dat de site versterkt. Er wordt ingespeeld op het specifieke, esthetische karakter, het huidige DNA als onbestemde plek, de geschiedenis, maar vooral ook het potentieel. Horst plaatst de kunstenaar en architect zo als een bemiddelaar tussen een plek en haar gebruikers.

Het driedaags muziekfestival geldt als aantrekkingspool en als finale bestemming voor de uitkomst van bovenstaande trajecten. Het biedt zo een hefboom voor de verdere ontwikkeling van de site en versterkt de leefomgeving en uitstraling.

Horst Exhibition – 14 juli tot 15 september (gratis)
Gegidste wandelingen op zaterdag & zondag
Horst Festival – 13, 14 en 15 september (tickets)
Meer info en tickets vind je op www.horstartsandmusic.com
  • Horst arts & music (Foto: Jeroen Verrecht)

Geschreven door
Jochem Daelman (Horst arts & music)

Horst Arts & Music Festival

Schrijf je in op onze nieuwsbrief